آخرین بروز رسانی: 6ام شهریور, 1401
تعداد بازدید: 8,248

هر آنچه باید درباره اصول کارکردی انکر بدانید

اتصال بیس پلیت: هر آنچه باید درباره اصول کارکردی انکر بدانید (رول بولت هیلتی)

سه راه اولیه انتقال بار از انکرها به بتن

چند راهکار برای اتصال انکرپلیت (اصول کارکردی انکر) وجود دارد؟ کاشت هایی با المان راد تمام رزوه و یا انکرهای داخل رزوه، انکرهای شیمیایی اپوکسی یا هیبریدی، انکرهای گشتاور کنترل، انکرهای چسبنده و کپسول های کاشتنی، انکرهای پیچی و زیر چاک: این روش‌ها فناوری‌های اتصال‌اند که بسته به کاربری و الزامات نصب (عملکرد، انعطاف، سرعت و تناسب) مزایای متفاوتی دارند.

چطور می‌توان روش مناسب را انتخاب کرد؟ اولین گام تهیه فهرست کوتاهی از راهکارهای مناسب اتصال انکر با توجه به تاییدیه های شرکت های بین المللی است (مجوز ETA طبق طراحی براساس آیین نامه اروپا یا مجوز ICC-ES مطابق ACI 318). اما منظور چیست؟ فرض کنید از انکر برای موارد لرزه‌ای استفاده می‌کنید:

شما فقط باید به راهکارهایی برای تثبیت انکر بیندیشید که مناسب کاربری لرزه‌ای باشند و عملکردشان در مستندات فوق‌ ارزیابی شده باشد.

گام دوم، طراحی صحیح برای حذف کلیه راهکارهایی است که با الزامات بار مطابقت ندارند.

گام سوم، باید به جوانبی مانند بهره‌وری، سهولت استفاده و مزایای اقتصادی آن اندیشید. در انتها، راهنمایی در اختیار واحد اجرا قرار می‌گیرد تا انکر به ‌درستی نصب شود. این راهنما بطور مثال گشتاور پیچشی را که باید بر روی انکر اعمال شود نشان می‌دهد و بر ضرورت تمیزکاری حفره سوراخکاری شده  برای اتصال شیمیایی تأکید دارد. شما می‌توانید سیستم‌هایی را پیشنهاد دهید که ریسک‌های اجرایی را بطور خودکار کاهش می‌دهند مانند Safeset برای انکرهای شیمیایی (چسب کاشت میلگرد هیلتی) و سیستم نصب خودکار برای انکرهای مکانیکی (رول بولت هیلتی).

اگر با طراحی انکرآشنایی ندارید، خوشحال می‌شویم که در مسیر آشنایی با شما همراه باشیم که از مبانی طراحی و انتخاب انکر آغاز می‌شود.

اول باید بدانید که، با وجود تفاوت‌های بسیار در کیفیت، عملکرد و کاربری، کلیه فناوری‌های نصب پس از جاگذاری پلیت مبنای مشترکی دارند: نحوه انتقال بار به بتن در این سیستم‌ها عمدتاً به ترکیب سه اصل کارکردی اولیه بستگی دارد که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

اصطکاک:

بار کششی N از طریق اصطکاک به مصالح پایه منتقل می‌شود. نیروی انبساط Fexp برای این منظور ضروری است و با اعمال نیرو یا جابجایی کنترل شده تولید می‌شود.

در مورد نیروی کنترل شده، تنش جانبی (ناشی از انبساط) زمانی تولید می‌شود که گشتاور پیچشی سفت‌کننده در یک طرف اعمال شود. این اتفاق برای انکرهایی (رول بولت هایی) مانند انکر  یا رول بولت HST3 و انکر  یا رول بولت HSL-3 نیز رخ می‌دهد.

اصول کارکردی انکر

زیرچاکی:

یکی از انواع نیروهای چفت و بستی است و زمانی ایجاد می‌شود که بتن از زیر برش می‌خورد (ایجاد خزینه در انتهای انکر یا رول بولت در اثر اعمال گشتاور)  و نیروی چفت و بستی با تثبیت ایجاد می‌شود. بار کششی N با نیروهای تکیه‌گاهی R، بر مصالح پایه اثر می‌کنند و این اتفاق برای  انکر (رول بولت) زیرچاک HDA رخ میدهد.

اصول کارکردی انکر (زیرچاکی)

چسبنده:

اتصال چسبی بین میلگرد یا راد  و جداره حفره از طریق چسب کاشت میلگرد هیلتی مانند HIT-HY 200V3 با میل مهارها تولید می‌شود.

اصول کارکردی انکر (چسبنده)

ترکیب اصول کارکردی انکر:

بسیاری از انکرها نیروی چسبندگی‌شان را از ترکیب اصول کارکردی فوق‌الذکر بدست می‌آورند.

بطور مثال، انکر به دلیل جابجایی مخروط نسبت به پوسته ی انتهایی، نیروی انبساط را به جداره حفره‌اش وارد می‌کند. این امر اجازه می‌دهد که نیروی طولی از طریق اصطکاک به انکر منتقل شود. در عین حال، این نیروی انبساط سبب جابجایی موضعی مصالح پایه می‌شود. در نتیجه، اثر چفت و بستی بوجود می‌آید که سبب می‌شود نیروی طولی درون مهار نیز به مصالح پایه منتقل شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر، چند گزینه دارید: می‌توانید در سايت شرکت پیام بگذارید یا سوالاتتان را پست کنید، به وبینارها ملحق شوید یا اطلاعات بیشتر را درباره آموزش ویژه مشاوران و نصاب‌ها بیابید.

دسته‌بندی: مقالات

مقالات مرتبط را حتما ببینید

مقالات مرتبط را حتما ببینید

نظر شما برای ما ارزشمند است

0 دیدگاه