آخرین بروز رسانی: 9ام دی, 1402
تعداد بازدید: 6,654

انواع تفنگ میخکوب هیلتی و کاربردهای آن

در سیستم های تفنگ میخکوب، میخ به وسیله ی دستگاهی که با چاشنی کار می کند به داخل فولاد، بتن و یا مصالح بنایی فرو می رود. پیستون داخلی با استفاده از قدرت چاشنی میخ را به داخل ماده پایه هدایت می کند. استفاده از میخکوب های چکشی به دهه ۱۹۵۰ میلادی برمیگردد. از آن زمان به بعد، با گسترش نوآوری ها در زمینه اتصال مستقیم توسط تفنگ میخکوب این سیستم بهره وری، ایمنی و قابلیت اطمینان بیشتری پیدا کرد.

سیستم اتصال به کمک تفنگ میخکوب از سه بخش اصلی تشکیل شده است: تفنگ میخکوب، انرژی محرکه و المان اتصال (میخ) و این در حالیست که تفنگ های میخکوب از نظر نوع انرژی محرکه به سه دسته ی چاشنی خور، گازی و شارژی (به عنوان یکی از نوآوری های اخیر) دسته بندی می شوند. در جدول زیر انواع بهترین تفنگ های میخکوب که قابلیت ایجاد اتصال به بتن، فولاد و مصالح بنایی را فراهم می کنند و از نظرعامل ایجاد نیروی محرکه متفاوت هستند با هم مقایسه شده اند.

انواع تفنگ های میخکوب از نظر نیروی محرکه

بسته به نیروی محرکه مورد استفاده، سه روش اولیه برای اتصال میخ به فولاد وجود دارد: میخ های دارای نوک تیز، میخ های دارای نوک صاف و پیچ های دارای نوک صاف. برای اطلاعات بیشتر جدول زیر را ببینید:

انواع میخ تفنگ میخکوب

اتصال روی مصالح پایه فولادی با تفنگ میخکوب

در اتصال توسط میخ بر روی مصالح پایه فولاد چهار مکانیزم وجود دارد: اصطکاک، قفل شدگی، لحیم شدن و ذوب. برای میخ پیچ های نوک تیز، مقاومت ماده پایه در مقابل حرکت میخ منجر به ایجاد یک اتصال می شود. به همین دلیل در هنگام اعمال نیروی کششی به میخ انتقال نیروی اعمالی به ماده پایه از طریق اصطکاک انجام می شود. اگر اتصال دهنده نوک تیز دارای پیچ یا خمیدگی در امتداد ساق باشد ، ضریب اصطکاک در نواحی در تماس افزایش می یابد و یک قفل مکانیکی بین ماده پایه و اتصال دهنده (میخ) ایجاد کرده و حالت قفل شدگی ایجاد می شود. لحیم کاری به دلیل وجود پوشش نازک روی سطح اتصال دهنده صورت می گیرد که در حین شلیک و در درجه حرارت بالای ایجاد شده به دلیل اصطکاک، تا حدی ذوب می شود.

نوک اتصال دهنده به سمت بالاترین درجه حرارت در حین شلیک می رود، که منجر به همجوشی بین اتصال دهنده ، ماده روی و مصالح پایه فولادی می شود. این هم جوشی می تواند مکانیسم مهمی برای نگهداری میخ باشد. با این حال، این فقط در میخ پیچ های نوک تیز که نفوذ نمی کنند، دیده می شود.

میخ پیچ های نوک صاف در درجه اول به دلیل قرار گرفتن در یک سوراخ کوچک اولیه (پیش سوراخکاری اولیه) همجوشی و اصطکاک را تجربه می کنند که ظرفیت بار قابل توجهی را فراهم می کند. میخ پیچ های نوک صاف با استفاده از سیستم میخکوب هیلتی به داخل سوراخ ایجاد شده از قبل هدایت می شوند و حالت قفل شدگی را ایجاد می کنند.

اتصال روی مصالح پایه بتنی با تفنگ میخکوب

اگر ماده پایه بتن باشد سه مکانیزم اصلی برای اتصال وجود دارد: چسبندگی/ ذوب شدگی، قفل شدگی و گیرکردن. همان طور که در فولاد میخ به وسیله ی لحیم کاری متصل می شود، گرمای ایجاد شده در حین حرکت میخ به داخل بتن باعث فشرده کردن بتن و ایجاد یک حجم صلب در اطراف میخ می شود که علت آن دمای بالا و اصطکاک ایجاد شده است. در نهایت نیرویی ناشی از قفل شدگی در اطراف میخ گسترش می یابد. واشرهای موجود بر روی میخ می تواند باعث اتصال بهتر میخ به بتن شود. در شرایط خاص می توان با استفاده از یک واشر اضافی مقاومت برشی را بالا برد.

پس از درک درست از مکانیسم های اصلی نگه داشتن میخ در بتن، نکته ی مهم دیگر درک درست از عوامل تاثیرگذار بر ظرفیت باربری میخ هاست. برای ماده پایه فولادی برخی از عوامل مانند ضخامت فولاد، مقاومت کششی و سختی میخ و نیز فواصل بین اتصال میخ ها و فاصله از لبه ی میخ ها و قطر میخ ها مد نظر است. همچنین میزان نفوذ میخ داخل فولاد نیز نقش مهمی در باربری بازی می کند.

به صورت مشابه برای اتصال میخ ها در بتن عواملی مانند میزان نفوذ میخ در بتن، مقاومت فشاری بتن، سختی میخ و فاصله میخ از یکدیگر و از لبه آزاد بتن تأثیر گذار است.

به طور معمول وقتی مقاومت فشاری بتن افزایش پیدا کند ظرفیت اتصال با میخ نیز افزایش پیدا می کند. عملکرد بهینه میخ ها در بتن های با مقاومت فشاری ۱۵ تا ۴۰ مگاپاسکال دیده می شود. ممکن است شما میخ ها را در بتن های با مقاومت بالاتر حدود ۵۵ مگاپاسکال آزمایش کنید اما باید به این نکته توجه کنید که در شلیک میخ بر روی این گونه بتن ها باید پیش سوراخکاری انجام شود.

آیتم های تاثیر گذار در باربری برای کاربردهای عمومی تفنگ های میخکوب بر روی بتن و فولاد باید مطابق استانداردهای ASTM E۱۱۹۰ و یا ICC-ES AC۷۰ باشد. این استانداردها برای سیستم های سقف عرشه فولادی می بایست مطابق با ICC-ES AC۴۳ باشد.

این استانداردها تست های دوام، ادبیات فنی و شرایط تاییدیه های منطبق بر آیین نامه ها را در این نوع اتصال ها مورد بررسی قرار می دهند. برخی از گسیختگی های معمول نیز در این گونه تست ها مورد بررسی و آزمایش قرار می گیرند که به شرح زیر است:

  • نیروی بیرون آمدگی میخ در فولاد
  • نیروی بیرون آمدگی میخ در بتن
  • گسیختگی ورق فولادی اتصال
  • شکستگی برشی میخ و…

انواع میخ بتن و فلز

انواع میخ تفنگ میخکوب

میخ های متنوعی برای استفاده با تفنگ های میخکوب وجود دارد. بکارگیری مصرفی های هیلتی به همراه ابزارهای هیلتی توصیه همیشگی این شرکت است. بنابراین در این مقاله مشخصا به میخ های هیلتی اشاره می کنیم. انتخاب میخ مناسب به عواملی چون نوع دستگاه تفنگ میخکوب (تک زن یا خشابی)، نوع نیروی محرکه (چاشنی / گاز / باتری)، بازه باربری مورد انتظار، نصب روی بتن یا فلز بستگی دارد. علاوه بر این میخ ها طول های متفاوتی دارند که برای مصارف گوناگون همچون نصب انواع پلیت بر روی بتن یا فلز، نصب رانر درایوال، سقف کاذب و توری مرغی بکار گرفته می شوند.

نگهداری و تمیزکاری تفنگ میخکوب

شیارهای هواکش در تفنگ های میخکوب چاشنی خور نباید مسدود باشند و لازم است همیشه تمیز نگه داشته شوند. در نگهداری از این دستگاه ها باید دقت شود اشیاء خارجی به داخل دستگاه نفوذ پیدا نکنند. توصیه می گردد از یک پارچه کمی مرطوب برای تمیز کردن دستگاه در فواصل معین استفاده شود. روش های تمیزکاری با اسپری و یا بخار برای تفنگ های میخکوب مناسب نیستند. از آنجایی که نیروی محرکه این میخکوب ها چاشني یا باروت است باید بعد از 30-50 بار شليک اجزاي مجاز دستگاه باز شوند و تمیز گردند. در انواع ميخکوب گازی هیلتی نياز به تميزکاري خاصي نیست تنها نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد بازديد دستگاه و اطمینان از عدم وجود شئ خارجي در خشاب و هادي ميخ مي باشد. در نگهداري از اين دستگاه ها به هيچ عنوان نباید از روغنکاري و يا گيريس استفاده شود. همچنین دماي محل انبار و نگهداري تفنگ میخکوب گازی باید مطابق با دمای درج شده در دفترچه اطلاعات دستگاه باشد. تفنگ های میخکوب شارژی هیلتی نياز به هیچ گونه تميز کاري ندارند تنها نکته قابل اشاره عدم وجود شئ خارجي در خشاب و هادي ميخ مي باشد و همچنين جداسازی باطری بعد از استفاده از میخکوب حائز اهمیت است.

قیمت و شرایط خرید تفنگ میخکوب

همانطور که توضیح داده شد دستگاه های میخکوب هیلتی در سه نوع شارژی، گازی و چاشنی دار تقسیم می شود. دستگاه های شارژی نسل جدید دستگاه های میخکوب هیلتی می باشد که از نیروی محرکه گاز و چاشنی استفاده نمی کند و با شارژ کامل باتری قادر به شلیک های مقرون به صرفه تری هستند. این نسل از میخکوب نیاز به تمیزکاری ندارد و ایمنی آن نسبت به سایر میخکوب ها بسیار بالاتر است. از این جهت شرکت مادوی این محصول را در ایران با ۲۰ سال گارانتی، ۲ سال خدمات و تعمیر رایگان و ۳ ماه گارانتی تعمیر معرفی کرده است. قیمت میخکوب شارژی هیلتی ممکن است در مقایسه با میخکوب های سایر برندها بالاتر به نظر برسد اما سرعت و ایمنی بالای این محصول همراه با کاهش هزینه شلیک و خدمات پس از فروش بی نظیر مادوی این تفاوت قیمت را توجیه خواهد کرد. شرکت مادوی طرح های تخفیفی مختلفی را بسته به حجم کاری شما در نظر گرفته است که برای آگاهی از آن کافیست با کارشناسان مادوی در ارتباط باشید.

دسته‌بندی: مقالات

مقالات مرتبط را حتما ببینید

مقالات مرتبط را حتما ببینید

نظر شما برای ما ارزشمند است

جایگاه محتوای شما