آخرین بروز رسانی: 28ام بهمن, 1402
تعداد بازدید: 1,259

ایمن سازی بیمارستان ها در برابر حریق با استفاده از فایراستاپ هیلتی

ایمن سازی بیمارستان ها در برابر حریق با استفاده از فایر استاپ یا آتش بند هیلتی

ساختمان های مسکونی گرفته تا ساختمان های تجاری، ایران سال هاست که با آتش سوزی های ویرانگر مواجه بوده است. در جهان روزانه تعداد زیادی جان خود را بر اثر حوادث آتش سوزی از دست می دهند. اثرات و خطرات حریق در سازه های مختلف بسته به نوع کاربریشان متفاوت است. ساختمان ها و سازه هایی که از نظر اجتماعی، اقتصادی و … مهم تر باشند توجه به بحث ایمنی حساسیت بیشتری پیدا می کند. کارفرمایان، طراحان و پیمانکاران نقش زیادی در ایمن سازی ساختمان ها در برابر آتش سوزی دارند و استفاده از سیستم های اطفاء حریق کارآمد و فایر استاپ یا آتش بند استاندارد برای جلوگیری از انتشار آتش و دود از طریق بازشوهای دیوارها، کف ها و سقف ها بسیار مهم هستند. فایر استاپ یا آتش بند های هیلتی محصولات قابل اعتماد با استانداردهای جهانی برای افزایش ایمنی ساختمان ها هستند. اطمینان به محصولان هیلتی، در نتیجه آزمایش، تحقیق و توسعه می باشد.

آتش سوزی در بیمارستان ها

عواقب جبران ناپذیر آتش سوزی در بیمارستان ها

آتش‌سوزی در بیمارستان‌ها به دلیل حضور بیماران آسیب‌پذیر، تجهیزات پزشکی پیچیده و مواد قابل اشتعال بسیار خطرناک است. بیمارستان‌ها برای فراهم کردن محیطی ایمن و امن برای بیماران و کارکنان طراحی شده‌اند، اما آتش‌سوزی می‌تواند تهدید جدی برای ایمنی همه افراد در ساختمان باشد.

یکی از خطرات قابل توجه آتش‌سوزی در بیمارستان‌ها، صدمات احتمالی به بیماران است. بسیاری از بیماران در بیمارستان‌ها سالخورده هستند، شرایط سلامتی مزمن دارند یا در حال درمان هستند که ممکن است توانایی خروج سریع از ساختمان را کاهش دهند. این باعث می شود که آنها بیش از دیگران در برابر اثرات ناشی از استنشاق دود، سوختگی و سایر آسیب های ناشی از آتش سوزی آسیب پذیر باشند. یکی دیگر از خطرات آتش سوزی در بیمارستان ها آسیب به تجهیزات پزشکی حیاتی است. بیمارستان ها مجهز به بسیاری از دستگاه ها و تجهیزات تخصصی هستند که برای مراقبت از بیمار ضروری است. آتش سوزی می تواند به این تجهیزات آسیب برساند یا از بین ببرد که می تواند جان بیمار را به خطر بیندازد.

کنترل و خاموش کردن آتش سوزی در بیمارستان ها به دلیل مواد قابل اشتعال مانند تخت، پرده و تجهیزات پزشکی آسان نیست. این مواد می توانند باعث تشدید آتش سوزی شوند و کار آتش نشانان را دشوار کنند.

علاوه بر خطر آتش سوزی فوری در بیمارستان ها، ممکن است عواقب گسترده ای نیز در پی داشته باشد. آتش سوزی می تواند خسارت فیزیکی و مالیاتی قابل توجهی ایجاد کند که تعمیر آن هزینه بر است. در صورت نقض مقررات ایمنی، مشکلات قانونی نیز ممکن است به وجود بیاید.

استفاده از مواد فایر استاپ یا آتش بند (آتشبند و دودبند) مناسب و استاندارد و طراحی ایمن می تواند خطرات احتمالی را در شرایط حریق به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

فایر استاپ گاندی

آتش سوزی مهیب، نتیجه عدم استفاده از فایر استاپ یا آتش بند در بیمارستان گاندی

پنجشنبه پنجم بهمن 1402 نمای بیمارستان گاندی دچار آتش سوزی شد و تنها در چند دقیقه آتش به طبقات بالایی سرایت کرد. دلیل آن استفاده از مواد غیر استاندارد و عدم استفاده از سیستم فایر استاپ یا آتش بند بوده است. در حالی که در قوانین ملی ساختمان تاکید شده است که در نمای ساختمان باید از محصول نسوز استفاده شود و فضای بین نما و بدنه اصلی ساختمان با فایر استاپ یا آتش بند پر شود که متاسفانه در این بیمارستان رعایت نشده بود.

در ساختمان بیمارستان گاندی پنل‌های کامپوزیت مورد استفاده قرار گرفته بود که در برابر آتش مقاوم نیست. مساله دیگر این است که بین نمای ساختمان و بدنه اصلی فاصله وجود دارد. این شکاف باید با یک ماده فایر استاپ یا آتش بند استاندارد و با کیفیت پر شود تا از گسترش سریع آتش جلوگیری شود. اما نمای ساختمان بیمارستان فاقد سیستم فایر استاپ یا آتش بند بود. بنابراین این دو عامل با هم باعث مهیب تر شدن حریق شدند.

بهترین فایراستاپ موجود

بهترین فایر استاپ یا آتش بند موجود در ایران

هیلتی یکی از پیشروترین تامین کنندگان محصولات و ابزارهای باکیفیت ساختمانی از جمله سیستم های فایر استاپ یا آتش بند (آتشبند و دودبند) در جهان است. سیستم های حفاظت در برابر آتش برای جلوگیری از انتشار آتش و دود از طریق بازشوهای دیوار، کف و سقف بسیار مهم هستند. سیستم های فایرستاپ هیلتی به گونه ای طراحی شده اند که حفاظت قابل اعتمادی را در مواقع آتش سوزی ارائه دهند و استانداردهای ایمنی بالایی را رعایت کنند. هیلتی مجموعه‌ای از فایر استاپ یا آتش بند ها را برای کاربردهای مختلف، از جمله ایمن سازی ساختمان‌های تجاری، بیمارستان‌ها، مدارس و ساختمان‌های مسکونی و … ارائه می‌دهد. شرکت مادوی نماینده انحصاری هیلتی در ایران به عنوان یک شرکت پیشرو در جهت فرهنگ سازی استفاده از مواد آتشبند و سیستم فایر استاپ یا آتش بند، سال ها است که فایر استاپ یا آتش بند هیلتی را به بازار ایران معرفی کرده و تاکنون این محصولات را برای مهم ترین و با ارزش ترین پروژه های صنعتی، پالایشگاهی، بیمارستانی، دیتا سنتر و … تامین کرده است.

مهندس آتش سوزی

نقش طراحان و مهندسان مشاور ساختمان در جلوگیری از بحران های آتش سوزی

خطر حریق در هر ساختمانی وجود دارد و دست یافتن به ایمنی صد درصدی در مقابل آتش ممکن نیست. ولی شناخت نقاط ضعف انواع سازه در مقابل آتش سوزی همچنین شناخت و بررسی اصولی محصولاتی که استانداردهای لازم را برای کاهش گسترش حریق فراهم می آورند نقش بسزایی در ایمنی ساختمان و کنترل آسیب ها و خطرات دارد.

طراحان باید برای انتخاب فایر استاپ یا آتش بند مناسب مراحل زیر را در نظر بگیرند:

  • منطقه بندی (Zoning)
    رده بندی زمانی مقاومت در برابر حریق (Fire Rating)
  • شناسایی مناطق با قابلیت سرایت حریق
  • انتخاب و برآورد مواد مورد نیاز
  • اجرای مواد و بازرسی کیفیت آن

نقش کارفرمایان و پیمانکاران در ایمن سازی ساختمان

حادثه آتش سوزی بیمارستان گاندی آخرین حادثه نیست. کارفرمایان و پیمانکاران باید خود را ملزم به رعایت استانداردهای ایمنی بدانند و در مواردی که جان انسان ها ممکن است مورد خطر قرار گیرد مسولانه تصمیم بگیرند. استفاده از مواد تقلبی به جای فایر استاپ یا آتش بند استاندارد گرچه در ظاهر هزینه مالی کمتری دارد اما می تواند منجر به بحران های جانی و مالی فجیع شود. از طرفی دیگر خرید فایر استاپ یا آتش بند از فروشنده های نامعتبر هم موجب افزایش ریسک ساختمان ها می گردد.

در نتیجه، با اولویت دادن به ایمنی در برابر حریق، بیمارستان‌ها می‌توانند تضمین کنند که در حال فراهم کردن سطح بالای مراقبت برای بیماران خود هستند و در عین حال هنگام بروز آتش سوزی خطر صدمات را به حداقل ممکن کاهش می‌دهند. سیستم‌های فایر استاپ یا آتش بند هیلتی یک راه حل قابل اعتماد و موثر برای جلوگیری از گسترش آتش و دود در بیمارستان ها ارائه می دهند. سهولت نصب و استانداردهای بالای فایر استاپ یا آتش بند های هیلتی، آن‌ها را به گزینه‌ای ایده‌آل برای برنامه ایمن سازی هر بیمارستان تبدیل می‌کند.

دسته‌بندی: مقالات

مقالات مرتبط را حتما ببینید

مقالات مرتبط را حتما ببینید

نظر شما برای ما ارزشمند است

0 دیدگاه