آخرین بروز رسانی: 6ام شهریور, 1401
تعداد بازدید: 8,395

آشنایی با انواع ساپورت تأسیسات

در این مقاله به آشنایی با انواع ساپورت تأسیسات می پردازیم.

ساپوت‌های  تاسیسات به عنوان مهارکننده‌ها یا نگهدارنده‌های تاسیسات و تحمل‌کننده بار وارده از تجهیزات به سازه، نقش مهمی را در ساختار تاسیسات یک ساختمان ایفا می‌کند. ساپورت‌های تاسیسات دارای انواع  و هم‌چنین اشکال مختلف هستند که در موقعیت‌های مختلف به کار می‌آیند. در این مقاله، مفهوم ساپورت‌ تاسیسات مورد معرفی قرار می‌گیرند و انواع ساپورت های تاسیسات معرفی می‌شوند. با ما همراه باشید.

ساپورت تاسیسات چیست؟ (آشنایی با انواع ساپورت تأسیسات)

همان‌طور که از اسم ساپورت‌های تاسیسات مشخص است، این وسایل برای اتصال تاسیسات به کار رفته به سازه ی اصلی در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع ساپورت‌های تاسیسات با کنترل و مهار وزن تاسیسات ساختمان، تاسیسات را به سازه ی اصلی متصل و در مقابل بارهای موجود مانند بارهای ناشی از زلزله و یا تغییر دما مقاومت می کنند. ساپورت‌های تاسیساتی را می‌توان به شکل‌های اتصال روی کف، نردبان، زیر سقفی نصب کرد.

ساپورت تاسیسات هیلتی

ساپورت تاسیساتی در مقابل بارهای ناشی از زلزله مقاومت می کنند.

تعدادی زیادی پروفیل و  راد تمام رزوه فلزی، ساپورت‌های تاسیسات را تشکیل می‌دهند که می‌توانید با طراحی اتصالات و کنار هم قرار دادن این اجزا به طور مناسب بهترین ساپورت را برای تاسیسات فراهم کنید. از نظر میزان بار روی ساپورت، می‌توان ساپورت‌های تاسیسات را به ۳ دسته ساپورت‌های تاسیساتی سبک، متوسط و سنگین تقسیم کرد. ساپورت‌های سبک نسبت به ساپورت‌های متوسط و سنگین مقاومت کمتری دارند. در موقعیت‌های مختلف و با توجه به وزن و قرارگیری تاسیسات می‌توانید هر کدام از این سه نوع تاسیسات را به کار بگیرید. این تقسیم‌بندی برای «انواع ساپورت های تاسیسات» خیلی کلی است. در این مقاله به سراغ ساپورت های مربوط به سیستم گرمایش و سرمایش می رویم. برای اطلاعات بیشتر بخش بعدی مقاله را مطالعه کنید.

با انواع ساپورت های تاسیسات در یک سیستم گرمایشی آشنا شوید.

در این بخش از مقاله با انواع ساپورت تأسیسات در سیستم‌های گرمایشی آشنا خواهید شد. پیش از معرفی این ساپورت‌ها، ساز و کار سیستم‌های گرمایشی تشریح می‌شود و تاسیساتی که برای مهار سیستم گرمایشی به کار می‌روند، معرفی می‌شوند. ابتدا با تاسیسات آشنا شوید و سپس ساپورت‌های تاسیسات را بشناسید!

سیستم‌های گرمایشی از چه ساز و کاری استفاده می‌کنند؟

سیستم‌های گرمایشی یک عبارت کلی است که برای سیستم‌هایی به کار می‌رود که دمای محیطی درون یک ساختمان را در یک سطح مناسب نگه می‌دارند. این سیستم‌ها انواع مختلفی دارند. در برخی از این سیستم‌های گرمایشی، گرما به صورت جداگانه در یک واحد واقع شده در اتاقی مخصوص داخل و یا مجاور ساختمان تولید می‌شود. این واحد گرمایشی، ابتدا واحد گرمایشی را به صورت مستقیم گرم می‌کند و سپس از طریق لوله‌ها به دستگاه های گرمایشی مقصد مانند رادیاتورها و سیستم گرمایش از کف گرمارسانی می‌‌نماید.

برخی دیگر از سیستم‌های گرمایشی در ساختمان‌های بزرگ، از گرمایش مرکزی (اعم از دستگاه‌های گرمایشی هدفمند یا دیگر دستگاه‌های طراحی شده با امکان تشخیص میزان انرژی اتلافی) و یک سیال گرم شونده اولیه استفاده می‌کنند. این سیال از طریق لوله‌های زیر زمین به موتورخانه‌های داخل ساختمان ها انتقال داده می‌شود. سپس از یک مبدل گرمایی عبور می‌کند و با افزایش دما باعث گرم شدن سیستم گرمایشی می شود درست مانند سیستم های جداگانه و مستقل.

مقاله پیشنهادی: آشنایی با اتصالات تک ضرب

چندین سیستم دیگر نیز برای گرمایش ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از این سیستم‌ها، آن‌هایی هستند که در آن‌ها، واحدهای گرمایش مستقل با سیستم‌های تهویه هوای مطبوع ترکیب می‌شوند. در یک سیستم گرمایشی مرسوم، سیال گرمایشی، پیش از عبور از یک اسپلیتر، سفرش را از یک واحد گرمایشی مستقل یا بویلر در یک موتورخانه آغاز می‌کند. سپس از شاخه‌های مختلف می‌گذرد و وارد لوله ها می‌شود و شدتش را برای توزیع نهایی به مکان‌های مصرف یا انتشار انتهایی افزایش می‌دهد.

لوله‌های گرمایشی اصلی که از رایزرها و مسیرهای اصلی عبور می کنند، معمولا روی ساپورت‌های مشترک با سرویس‌های دیگر نصب می‌شوند. حالا سوال این‌ است که این ساپورت های تاسیساتی چه انواعی دارند و چگونه تاسیسات را مهار می‌کنند؟! انواع ساپورت های تاسیساتی برای پشتیبانی از تاسیسات مذکور عبارت هستند از:

1- بست تکی

لوله‌ها معمولا از زیر سقف آویزان هستند و در میانه راه مفصلی وجود دارد که اجازه ی حرکت به این لوله ها را می دهد.

2- ساپورت های دیواری (دستک)

لوله ها بر روی یک دستک پیش ساخته و یا جوشکاری شده از قبل سوار شده و یک مهاربند وظیفه ی مقاومت در برابر نیروهای جانبی ناشی از گرمایش در لوله ها را دارد.

3- ساپورت تجهیزات جداکننده

قاب های جداکننده که توسط پروفیل های پیش ساخته برای مهار برخی تجهیزات جداکننده چه در طول مسیر لوله و چه در موتورخانه مورد استفاده قرار می گیرند.

4- ساپورت های هادی یکطرفه به صورت قاب

ساختار اين ساپورت هاي به گونه اي طراحي مي شود که علاوه بر مهار لوله ها، به صورت محوري هدايت کننده حرکت لوله در اثر گرم شدن و سرد شدن باشد.

5- ساپورت های اصلی کلکتورها

این ساپورت ها به صورت روتین برای مهار کلکتورها در موتورخانه و یا لوله های اصلی در مسیر کریدورهای تاسیساتی با قابلیت طراحی در ابعادو باربری های متفاوت، مورد استفاده قرار می گیرد.

6- اتصال پروفیل زیر سقف (به صورت مستقیم)

پروفیل به صورت مستقیم به وسیله ی انکر و یا مهارهای راه-به-در متصل می شود. لوله ها به صورت آویز به پروفیل متصل می شوند. این لوله ها می توانند هم لوله های معمولی و هم لوله های سرد و گرم باشند.

7- ساپورت ها فول فریم (قاب) – هادی محوری

این ساپورت ها به صورت دو پروفیل آویز و یک پروفیل نشمین نصب می شوند. لوله های سرد و گرم نیز بر روی المان افقی نصب می شود. در این ساپورت ها از Axial Slider و یا هادی تک محوره استفاده می شود.

8- ساپورت های فول فریم (قاب) – هادی دو محوره

مانند ساپورت های قبلی با این تفاوت که در محل خم ها که در معرض حرکت دو محوره هستند نصب می گردد. در این ساپورت های از Cross slider و یا هادی دو محوره استفاده می شود.

9- هادی های محوری در رایزر

طولی از پروفیل مستقیماً توسط انکر به دیوار پشت متصل می شود. بست های لوله بر روی اسلایدر و یا هادی محوری نصب شده تا حرکت لوله ها را در یک راستا هدایت کنند.

10- ساپورت تجهیزات موتورخانه / تابلو برق ها

این ساپورت ها به صورت یک قاب بین کف و سقف اجرا شده و تجهیزاتی مانند تابلو برق بر روی آن ها نصب می شوند.

11- ساپورت های ۳ بعدی – تجهیزات سنگین

این ساپورت ها به صورت پایه برای مهار تجهیزات سنگین موتورخانه مانند بویلرها در ابعاد و اندازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

12- فیکس پوینت – Anchor point

مجموعه ای از قطعات که بعد از بررسی های فنی به منظور مهار نمودن لوله های سرد و گرم و جلوگیری از جابه جایی آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. این فیکس پوینت ها ممکن است در نقاط مشخصی مانند قبل و بعد از نقاط انبساط Expansion point و یا قبل و بعد از خم ها مورد استفاده قرار بگیرند.

13- فیکس پوینت های رایزر

این ساپورت ها وظیفه ی ثابت نگه داشتن لوله های سرد و گرم که در اثر گرما منبسط و منقبض می شوند را در رایزر به عهده دارد. در ساختمان های بلند مرتبه مورد استفاده قرار می گیرد به خصوص قبل و بعد نقاط انبساط Expansion point

سخن آخر (آشنایی با انواع ساپورت تأسیسات)

ساپورت‌های تاسیسات مختلفی برای پشتیبانی از تاسیسات مختلف مورد نیاز ساختمان وجود دارند که می‌توانید آن را برای مهار مطمئن تجهیزات و سیستم های تأسیساتی خود به کار بگیرید. این مهارت و خلاقیت شماست که به چه صورت از ساپورت‌های مختلف تاسیسات استفاده کنید تا تاسیسات مورد نظرتان به بهترین حالت ممکن مهار شوند قرار بگیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر با همکاران تیم مهندسی شرکت مادوی تماس بگیرید.

دسته‌بندی: مقالات

مقالات مرتبط را حتما ببینید

مقالات مرتبط را حتما ببینید

نظر شما برای ما ارزشمند است

0 دیدگاه