آخرین بروز رسانی: 19ام اردیبهشت, 1402
تعداد بازدید: 8,126

همه چیز درباره هیلتی برقی

همه چیز درباره چکش تخریب (هیلتی برقی)

امروزه دستگاه ها و تجهیزاتی که بهره وری را در کارگاه ها افزایش دهند و باعث صرفه جویی هزینه های زمانی و یا نیروی انسانی شوند اهمیت بسزایی دارد. دستگاه های تخریب که در بازار ایران به هیلتی برقی هم شناخته شده است، یکی از این ابزارهای مهم در صنعت ساخت و ساز می باشد. این ابزارها با برندهای مختلفی تولید می‌شوند که از نظر ویژگی ها و کاربردها در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند. بر همین اساس در این مطلب قصد داریم تا به‌طور کامل این ابزار را مورد بررسی قرار دهیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

هیلتی برقی

تاریخچه ساخت و عرضه محصولات TE (هیلتی برقی)

شرکت هیلتی در سال 1964 به تحقیق بازار برای دریلی با قابلیت تخریب پرداخت. این محصول توسط شرکت Kocher در بازل سوییس ساخته شده بود و Torna 765 نام داشت. هیلتی پس از بازخوردهایی که از مشتریان گرفت پروژه “Torna Entwicklung” را آغاز کرد که هدف آن توسعه و بهبود محصولاتش بود. این پروژه به اختصار TE نام گرفت. از آن زمان تمام ابزارهای الکتروپنوماتیک هیلتی با نام استاندارد TE نامگذاری می شوند. سه سال بعد یعنی در سال 1967 دستگاه TE 17 به بازار معرفی شد. TE 17 یک دریل چکشی تمام الکتروپنوماتیک با کلاچ ایمنی بود که در اولین جعبه ابزار قرمز متمایز هیلتی برای مشتری ارسال شد.

پیشرفت های جهانی هیلتی در بین سال های 1960 تا 1971 ادامه یافت.گردش مالی گروه جهانی هیلتی در 45 کشور دنیا به 376 میلیون فرانک سوئیس رسید و کارخانجات جدید تولید در اتریش و آلمان به بهره برداری رسید.

در حال حاضر دستگاه‌های تخریب هیلتی شامل دستگاه های زیر است:

  • TE 500-AVR
  • TE 700-AVR
  • TE 800-AVR
  • TE 1000-AVR
  • TE 2000-AVR
  • TE 3000-AVR

TE 500-AVR سبکترین این سبد محصول و TE 3000-AVR سنگین ترین آن است. تمام چکش های هیلتی به فناورآوری (Active Vibration Reduction) یا به اختصار AVR مجهز هستند. این مکانیزم می تواند تا ۷۰٪ لرزش دستگاه را کاهش دهد.

تاریخچه ساخت و عرضه هیلتی برقی

مزایای تخریب با دستگاه های هیلتی (هیلتی برقی یا پیکور)

انجام تخریب‌های ساختمانی همواره یک چالش مهم است که باید برای حل آن از بهترین راهکارها استفاده کرد. استفاده از چکش و قلم هایی که برای کار سخت طراحی و ساخته نشده باشند نمی توانند از پس چالش ها بربیایند. محصولات هیلتی از جمله دستگاه های تخریب (هیلتی برقی) بهترین انتخابی است که پیش روی شما قرار دارد چرا که شما می توانید روی کیفیت و طول عمرها آن ها حساب ویژه ای باز کنید. این دستگاه ها می‌توانند سرعت کار تخریب را بالا برده و از این جهت باعث صرفه‌جویی در زمان شما خواهد شد. همچنین استفاده کردن از لوازم جانبی یا قلم های هیلتی به همراه دستگاه های هیلتی بالاترین کارایی را به ارمغان می آورد. قلم های با نوک خود تیزشونده و با استحکام بالا همه و همه در جهت دوام بیشتر و اطمینان خاطر بیشتر در زمان کار طراحی شده اند.

کار کردن با این ابزار بسیار آسان است. متخصصان هیلتی در کنار شما هستند تا کار با این دستگاه را آموزش دهند تا کارگرها بتوانند با مهارت بیشتری از آن استفاده کنند. کارگر ماهر و آموزش دیده می تواند به افزایش کیفیت ساخت و افزایش بهروری پروژه منجر شود. همچنین از آسیب های احتمالی که ممکن است بواسطه عدم مهارت کارگر برای او و یا دستگاه پیش بیاید جلوگیری خواهد شد. هیلتی پیش از خرید، در زمان خرید و پس از آن پشتیبان شماست تا بهترین نتیجه را در کارگاهیتان داشته باشید.

مزایای تخریب با هیلتی برقی

کاربردهای متنوع دستگاه تخریب هیلتی

دستگاه تخریب هیلتی (هیلتی برقی) امکانات زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد که هرکدام از آن‌ها در نوع خود حائز اهمیت هستند. این دستگاه ها در پروژه های ساختمانی، تاسیسات مکانیکی، تاسیسات برقی و پروژه های صنعتی و عمرانی مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربردهای چکش های هیلتی بنا بر ویژگی ها و مشخصات فنی متفاوت است. از تخریب بتن مسلح، سنگ و دیوارهای آجری گرفته تا کندن چاه و حتی کندن آسفالت از این محصولات با کیفیت می توان بهره برد.

تصور کنید در پروژه بازسازی ساختمانی نیاز به کارهای اصلاحی دارید بطور مثال نیاز است گچ، خاک گچ و یا کاشی از روی دیوار برداشته شود در اینجا یک دستگاه سبک و با کیفیت هیلتی می تواند این عملیات را به آسانی انجام دهد. ممکن است کاربردهای خاصی مانند کندن هر نوع کفپوش، مضرس کاری و کندن چاه مدنظر باشد باز هم هیلتی به کمک شما میاید. پیمانکاران تاسیسات برای ایجاد بازشو و عبور لوله ها و رایزرها باید ابزاری داشته باشند که روی دیوارهای بتنی عملیات تخریب را با دقت و سرعت انجام دهند یا پیمانکاران فعال در جاده سازی به دستگاهی نیاز دارند که جا به جایی آن آسان و در عین حال قدرت بسیاری زیادی برای کندن آسفالت داشته باشد. موارد ذکر شده برخی از کاربردهای دستگاه تخریب هیلتی است.

کاربردهای متنوع دستگاه هیلتی

بررسی انواع مختلف چکش هیلتی

امروزه چکش برقی هیلتی با مشخصات فنی متفاوت در حال عرضه است تا بتواند تمامی نیازها در این بخش را پوشش دهد. چکش‌های تخریب بر اساس میزان حجم تخریب، وزن و نوع قلم قابل استفاده می توانند دسته بندی شوند. در ادامه به بررسی ویژگی های دستگاه های TE 800 و TE 2000 می پردازیم.

ابزار تخریب هیلتی TE 800-AVR (پیکور تخریب 10 کیلویی)

این محصول یک پیکور تخریب حدودا 10 کیلویی و یکی از پرکاربردترین محصولات بازار است. این دستگاه 1890 ضربه در دقیقه را ایجاد می‌کند که انرژی هر ضربه معادل ۲۱ ژول است. موتور این پیکور 10 کیلویی 1850 وات قدرت دارد و از تکنولوژی به نام HI DRIVE بهره می برد که موجب شده بهترین عملکرد را در کلاس دستگاه های ۱۰ کیلویی داشته باشد. در طراحی این محصول سه محفظه جداگانه برای روغن و گریس در نظر گرفته شده تا از ورود گرد و خاک جلوگیری شود. همانطور که توضیح داده شد تمامی چکش های هیلتی AVR دارند که این سیستم کاهش دهنده لرزش می تواند بهروری روزانه را افزایش دهد. اگر در پروژه ای فعال هستید که محیط کاری باید بدون گرد و غبار باشد (بطور مثال بازسازی بیمارستان) لازم است بدانید امکان نصب سیستم DRS بر روی این محصول این مزیت را به همراه دارد که گرد و غبار ناشی از کار در کنترل شما باشد. این سیستم به سادگی نصب می شود و از دیگر مزایای آن افزایش عمر مفید کاری دستگاه است.

ابزار تخریب هیلتی TE 2000-AVR (پیکور تخریب ۱5 کیلویی)

اگر به دنبال یک هیلتی برقی برای تخریب‌های سنگین‌تر هستید، چکش تخریب ۱۰ کیلویی یک ابزار بی‌نظیر برای شما خواهد بود. این ابزار بی‌نظیر با توان 1850 وات کار می‌کند که برای تخریب سنگین گزینه فوق‌العاده‌ای خواهد بود. این دستگاه می‌تواند در طول یک دقیقه بیش از ۱۸۰۰ ضربه وارد کند. با توجه به وجود تکنولوژی HI DRIVE بهترین عملکرد را در ابزارهای هم کلاس دارد.

هیلتی برقی ۳۰ کیلویی

پیکور ۳۰ کیلویی یک ابزار بسیار قدرتمند است که در پروژه‌های سخت و سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ برای مثال: کندن آسفالت یا تخریب ستون‌های بتنی فشرده با این دستگاه امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین فرایند گودبرداری و حفر چاه نیز با این محصول انجام می‌شود. موتور به‌کاررفته در این ابزار 2100 وات قدرت دارد. همچنین تعداد ضربات آن نیز به 1800 ضربه در دقیقه می‌رسد.

هیلتی برقی ۳۰ کیلویی

رعایت اصول ایمنی در کار با پیکور تخریب

اولین اصلی که باید در هنگام کار با هیلتی برقی مورد توجه قرار بگیرد، ایمنی است. هیلتی ضربات سنگین و ویرانگری را بر سازه‌های مختلف وارد می‌کند. به همین علت اگر شما مراقبت‌های لازم را انجام ندهید، خطرات زیادی در کمین هستند. به‌طور مثال: در صورتی که دستگاه مشکلاتی همچون اتصالی برق داشته باشد، ممکن است که منجر به برق‌گرفتگی شود. در ضمن این ابزارها در وزن‌های سنگینی تولید و عرضه می‌شوند. در نتیجه خطر افتادن آن‌ها بر روی دست یا پا وجود دارد. به همین علت اپراتور باید در هنگام کار کردن با هیلتی تمام حواس خود را صرف کار کند.

به‌طور طبیعی چکش تخریب لرزش‌های شدیدی را به وجود می‌آورد که انرژی آن به بدن منتقل می‌شود. این لرزش‌های شدید می‌تواند آسیب‌هایی به ماهیچه‌ها و مفاصل وارد کند. در کنار همه این موارد باید به صدای زیاد این دستگاه هم اشاره کرد. برای اینکه در هنگام کار ایمنی داشته باشید، حتما از دستکش و کلاه محافظ استفاده کنید. به‌کارگیری عینک محافظ نیز سبب می‌شود تا خرده‌های تخریب به چشمتان نرود. هر زمان که احساس خستگی کردید، دستگاه را برای مدتی کنار بگذارید و دوباره شروع به کار کنید. با رعایت درست همین قواعد ساده می‌توانید ایمنی خود را در کار افزایش دهید.

رعایت اصول ایمنی در کار با پیکور تخریب

تجهیزات لازم برای کار با هیلتی برقی

کار کردن با چکش تخریب نیازمند آماده‌سازی تجهیزات مختلف است که باید آن‌ها را جدی بگیرید. برای مثال: برای این ابزار لباس کار مخصوص نیز عرضه وجود دارد. هنگامی که با دستگاه تخریب کار می‌کنید، بخشی از قطعات تخریب شده پرتاب می‌شوند. به همین علت ممکن است که این تکه‌ها به بدن برخورد کرده و به آن آسیب وارد کنند. در چنین شرایطی می‌توان با پوشیدن لباس کار مخصوص از این مشکل بزرگ جلوگیری کرد. در هنگام کار کردن با چکش تخریب معمولا گردوخاک زیادی ایجاد می‌شود. برای اینکه تنفس شما دچار مشکل نشود، حتما باید از ماسک‌های فیلتردار به‌طور ویژه استفاده کنید.

برای اینکه پرده گوش در برابر صدای زیاد دستگاه آسیب نبیند، از گوشی صنعتی باکیفیت بهره ببرید. این ابزار مانع رسیدن صدای گوش‌خراش دستگاه به شما می‌شود که کار کردن را آسان‌تر خواهد کرد. نوع کفش هم در هنگام کار کردن بسیار اهمیت دارد؛ زیرا احتمال ریزش موارد تخریب بر روی پاها وجود دارد. همچنین نباید از خطر سقوط هیلتی بر روی پاها غافل شد. با توجه به شرایطی که شرح داده شد، حتما سعی کنید که از کفش ایمنی برای کاهش خطر استفاده کنید.

تجهیزات لازم برای کار با هیلتی برقی

نحوه کار کردن با هیلتی برقی

کار کردن با هیلتی برقی بدون داشتن مهارت و تجربه، کار سختی به نظر می‌رسد. به همین علت باید آموزش‌های لازم را در این بخش دیده باشید. نحوه کنده‌کاری با پیکور با توجه به نوع تخریب متفاوت است. به‌طور مثال: تخریب آسفالت با ستون بتنی سازوکار متفاوتی دارد که شخص باید مهارت کافی را داشته باشد. زمانی دستگاه تخریب بیشترین بازدهی خود را نشان می‌دهد که اپراتور کار را به شکل اصولی انجام دهد. اگر دوست دارید که عملکرد تخریب در نوک سنبه را تقویت کنید، باید از شیوه فشار مستقیم کمک بگیرید. برخی از اوقات ممکن است که هیلتی در هنگام کار در یک موضع گیر کند.

این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که کار با دستگاه به‌صورت مستقیم صورت نگرفته باشد. ایجاد فشار درست و منظم در یک موضع می‌تواند باعث خرد شدن سریع بتن یا آسفالت گردد. از طرفی ایجاد زاویه مناسب در هنگام کار با دستگاه نیز یکی از اصول مهم و پراهمیت است. اگر یک اپراتور در کار کردن با پیکور حرفه‌ای نباشد، در اکثر موارد دستگاه سر می‌خورد. بروز چنین اتفاقاتی احتمال شکستن سر قلم را افزایش می‌دهد؛ پس باید مراقبت‌های بیشتری اعمال کرد.

اصول نگهداری چکش تخریب هیلتی

هیلتی برقی  یک دستگاه گران‌قیمت به حساب می‌آید؛ پس باید در نگهداری از آن مراقبت‌های لازم را در نظر بگیرید. فراموش نکنید که این ابزار همیشه با موانع سخت روبه‌رو می‌شود که همین امر زمینه بروز آسیب در آن را فراهم خواهد کرد. برای اینکه بتوانید بهتر از این وسیله نگهداری کنید، برخی از روش‌های افزایش طول عمر دستگاه را بیان می‌کنیم.

استفاده درست و اصولی از پیکور

چنانچه یک فرد حرفه‌ای از دستگاه استفاده کند، بدون شک  فشار کمتری به آن وارد می‌کند. از طرفی در این وضعیت مدت زمان کوتاه‌تری دستگاه روشن می‌ماند که در نهایت عمر مفید آن را افزایش می‌دهد. معمولا ابزارهایی که توسط چندین نفر استفاده می‌شوند، سریع‌تر دچار خرابی خواهند شد.

به‌کارگیری قلم‌های باکیفیت و مستحکم

هرچقدر که کیفیت قلم‌ها بهتر باشد، در هنگام کار کردن با دستگاه راحت‌تر خواهید بود. وقتی که قلم بی‌کیفیت باشد، باید فشار بیشتری را به هیلتی برقی وارد کنید. نتیجه این فرایند نیز بروز خرابی در دستگاه است. به همین دلیل همیشه به دنبال خرید قلم‌های درجه یک هیلتی باشید.

تناسب سطح کار با قدرت هیلتی

فراموش نکنید که همه چکش‌های تخریب نمی‌توانند هر سطحی را تخریب کنند. در نتیجه ابتدا باید سطح موردنظر را به‌طور ویژه نیازسنجی کنید. برای مثال: برای کندن چاه باید از پیکور ۳۰ کیلویی استفاده کرد. حال اگر از دستگاه ۶ کیلویی برای این کار استفاده کنید، احتمال خراب شدن آن بسیار بالاتر خواهد بود.

عیب‌یابی و تعمیر سریع دستگاه

اگر در هنگام کار کردن با هیلتی برقی متوجه وجود مشکل در آن شدید، بلافاصله دستگاه را خاموش کنید. متاسفانه در برخی موارد دیده شده است که افراد با وجود عیب همچنان به کار کردن با دستگاه ادامه می‌دهند. در این حالت ممکن است مشکلات جدی تر به وجود بیاید. سرویس کردن دوره‌ای این ابزار می‌تواند ریسک صدمات آن را کاهش دهد.

عیب‌یابی و تعمیر سریع دستگاه

سخن پایانی

دستگاه هیلتی برقی بهترین ابزار برای کنده‌کاری و تخریب سطوح سخت همچون بتن سیمانی و آسفالت است. این ابزار در تنوع بالایی تولید می‌شود تا همه نیازها را در این بخش مرتفع سازد. شرکت مادوی نماینده رسمی برند هیلتی در ایران است که فروش و خدمات پس از فروش محصولات هیلتی را انجام می‌دهد. تمامی دستگاه‌های ارائه شده توسط مادوی اورجینال هستند و ضمانت‌های لازم را نیز در اختیار شما قرار می‌دهند. خوشبختانه شرایط قیمتی بی‌نظیری برای محصولات در نظر گرفته شده است که امکان خرید آسان را فراهم می‌کند. ناگفته نماند که شرکت مادوی از سال ۱۳۶۰ نمایندگی رسمی هیلتی در ایران را برعهده گرفته است که نشان‌دهنده سابقه طلایی آن است.

دسته‌بندی: مقالات

مقالات مرتبط را حتما ببینید

مقالات مرتبط را حتما ببینید

نظر شما برای ما ارزشمند است

0 دیدگاه