آخرین بروز رسانی: 1ام بهمن, 1401
تعداد بازدید: 7,482

طراحی اتصال انکر پلیت ( رول بولت ) تحت بار کششی

انکر بولت ها (انکر پلیت تحت بار کششی) چگونه تسلیم می‌شوند و راه‌های جلوگیری از تسلیم آن ها (به عنوان مهندس) چیست؟ – بخش ۱

چهار حالت تسلیم رول بولت های هیلتی تحت بار کششی

شما باید ستون، تیر یا هر المان فولادی دیگری را بدون استفاده از میله‌های رزوه شده یا میلگرد در بتن تثبیت کنید تا محکم شود. خونسرد باشید: فناوری‌های انکرهای پس کاشته ( رول بولت هیلتی ) راهکارهای جایگزین قابل اطمینانی‌اند. زمان انتخاب سیستم‌های واجد شرایط برای یک پروژه، طراحی دقیق را انجام دهید و توصیه‌های مناسبی را برای نصب ایمن ارائه کنید.

یک خبر بد این است که رول بولت های هیلتی ممکن است به ۸ شکل متفاوت دچار شکست شوند. اما خبر خوب اینکه می‌توانید به راهنمایی آئین‌نامه‌ها و استانداردهای بین‌المللی، مراجع، نرم‌افزارها و مهندسین مجرب (همانند مهندسین هیلتی) اطمینان کنید.

برای آنکه این فرایند را به‌خوبی پیش ببرید، اول باید درکی کلی از رفتار انکرهای پس کاشته (رول بولت هیلتی) داشته باشید. ابتدا به شیوه شکست انکر نگاهی بیندازید. در این مقاله، به چهار شکل تسلیم انکرها تحت بار کششی می‌پردازیم. در مقاله بعد به حالت های تسلیم برشی می‌پردازیم. علاوه بر این، باید به خاطر داشته باشید که محور بحث ما اتصالات بتن با فولاد است: اتصالات بتن با بتن در میلگردهای نصب شده موضوعی متفاوت است.

1) تسلیم فولاد

اگر ظرفیت فولاد انکر به قدری نباشد که در مقابل نیروی کششی اعمالی مقاومت کند، بخش فلزی می‌شکند. برای یک اتصال فولاد به فولاد، اگر به مقاومت بیشتری نیاز باشد، عموماً اقدامات زیر کفایت می‌کنند:

• افزایش تعداد رول بولت هیلتی
• انتخاب فولاد مقاومتر برای انکر یا افزایش اندازه رول بولت هیلتی
تسلیم فولاد

2) تسلیم مخروط بتنی

این شکل از تسلیم به خرابی مصالح پایه تحت کشش اشاره دارد و عمدتاً به کلاس بتن، شرایط بتن (ترک‌خورده یا ترک نخورده) و حجم مخروط بتنی درگیر بستگی دارد. در اغلب استانداردهای طراحی انکر پلیت، این مخروط به عمق کاشت و وجود لبه‌ها وابسته است. در انکرهای تحت کشش کنار هم، همپوشانی بین مخروط‌های بتنی نیز باید لحاظ شود.

برای حصول مخروط بتنی مقاومتر، با گذاشتن انکرها با فاصله از لبه‌ی بیشتر، حجم مخروط را افزایش دهید، فواصل انکرها (در صورتی که خیلی نزدیک به هم قرار دارند) افزایش دهید یا عمق کاشت انکرها را زیاد کنید. ترکیب این روش‌ها را نیز می‌توان استفاده کرد.

3) بیرون‌کشیدگی انکر ( رول بولت هیلتی )

اگر فولاد و بتن به قدری مقاوم باشند که بار را تحمل کنند، اکنون وقت آن است که کنترل کنید انکر می‌تواند این بار را به مصالح پایه انتقال دهد یا خیر. بیرون‌کشیدگی عمدتاً به کیفیت انکر، شرایط ترک خوردگی بتن و کلاس بتن بستگی دارد. برای انکر چسبی و شیمیایی، ممکن است ترکیب بیرون‌کشیدگی با مخروط بتنی در‌عمق کم مشاهده شود.

بیرون‌کشیدگی انکر

4) ترک خوردگی و شکافتگی بتن

برخی استانداردها الزام می‌کنند که کنترل‌ها به منظور جلوگیری از ترک‌خوردگی در اثر بارهای انکر انجام شوند. این نوع خرابی یکی از خرابی‌های بالقوه در اعضای با ضخامت کم و کاشت در طول زیاد است که سبب کاهش شدید بتن باقیمانده در مقطع انتهایی انکر می‌شود.

یکی از استراتژی‌های معمول برای رفع این خرابی کاهش عمق کاشت است یا اینکه باید پذیرفت ترک‌ها تشکیل می‌شوند و مجدد طراحی با در نظر گرفتن این مسئله انجام گیرد.

ترک خوردگی و شکافتگی بتن
ترک خوردگی و شکافتگی بتن

شما چطور این مشکل را برطرف می‌کنید؟

رفع این مشکل با استفاده از نرم‌افزار طراحی انکر هیلتی برای انجام محاسبات کامل، سریع و قابل اطمینان سیستم انکر (مثلاً، PROFIS Engineering/Anchor) از آنچه توقع می‌رود آسانتر است.

اگر اطمینان خاطر برای شما اهمیت دارد، می‌توانید به افزونه‌های نرم‌افزار طراحی کامل انکر پلیت و هندریل در نرم‌افزار PROFIS Engineering اتکا کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر دربارة طراحی و قابلیت اطمینان رول بولت های هیلتی با هیلتی ایران تماس بگیرید.

021-81721
اتصال انکر پلیت – بخش 2
دسته‌بندی: مقالات

مقالات مرتبط را حتما ببینید

مقالات مرتبط را حتما ببینید

نظر شما برای ما ارزشمند است

0 دیدگاه