آخرین بروز رسانی: 27ام فروردین, 1402
تعداد بازدید: 3,814

طراحی اتصال انکر پلیت تحت بار برشی

انکر بولت ها (انکر پلیت تحت بار برشی) در بتن چگونه تسلیم می‌شوند و چگونه می‌توان (به عنوان مهندس) از تسلیم آن ها جلوگیری کرد؟ – بخش ۲

چهار شکل تسلیم رول بولت های هیلتی تحت بار برشی

شاید مقاله مربوط به نحوه تسلیم رول بولت های هیلتی تحت کشش را خوانده باشید و بخواهید بدانید که وقتی نیرویی عمود بر جهت انکر وارد می‌شود، چه اتفاقی برای انکر می افتد. این مقاله درک بهتری از موارد اعمال بار برشی و نکاتی درباره طراحی انکر ارائه می‌دهد.

1) تسلیم فولاد تحت برش

تسلیم در صورتی رخ می‌دهد که اندازه رول بولت هیلتی بیش از حد کوچک باشد، تعداد رول بولت هیلتی کافی نباشد یا ممکن است به دلیل ظرفیت مقاومتی فولاد رخ دهد. برای افزایش مقاومت، فولاد مقاومتر را انتخاب کنید، اندازه و تعداد رول بولت هیلتی را افزایش دهید. لطفاً مطلع باشید که برخی آئین‌نامه‌های طراحی انکر (مانند EC2.4) فقط اجازه طراحی آرایشهای منتخب انکر و تعداد محدودی از انکرها را می‌دهند: در بسیاری از موارد، می‌توانید برای برخی آرایش‌هایی که آئین‌نامه‌های فوق‌الذکر به آنها نپرداخته‌اند، با کمک قضاوت مهندسی به روش های طراحی دیگر اتکا کنید.

تسلیم فولاد تحت برش

2) تسلیم فولاد در اثر بازوی اهرم

انکرپلیت جدا شده از سطح بتن (گاهی به واسطه گروت خور بودن) نشان از خیز ساقه ی فولادی در اثر بازوی اهرم دارد. در اینجا هیچ قاعده کلی وجود ندارد: طراحی انکرپلیت فاصله‌دار ممکن است براساس کاربری استاندارد طراحی متفاوت باشد. به همین دلیل، قویاً توصیه می‌شود که در موارد مشابه از کارشناسان متخصص هیلتی کمک بگیرید.

در زمان وجود فاصله بین پلیت و انکرها، تسلیم برشی در اثر بازوی اهرم باید در طراحی در نظر گرفته شود

3) خرابی لبه بتن

شکست مخروط بتن تحت بار برشی زمانی رخ می‌دهد که رول بولت هیلتی به لبه نزدیک باشند و مانند حالت تسلیم مخروط بتنی تحت کشش، مقاومت مخروط عمدتاً به کلاس بتن، شرایط بتن (ترک‌خورده یا ترک نخوده) و حجم مخروط بتنی درگیر شده با انکر وابسته است.

باید به خاطر داشته باشید که استانداردهای طراحی اصلی تنها اجازه می‌دهند اولین ردیف انکرها که نزدیکترین فاصله را تا لبه دارند کل بار را جذب کنند و این بار به مصالح کف منتقل شود.

به عنوان یک راهنمایی، در مواردی که تسلیم طراحی را محدود می‌کند، اولین ردیف انکرها را دور از لبه قرار دهید (یا یک سوراخ لوبیایی برای نزدیکترین ردیف پیش‌بینی کنید)، عمق کاشت را افزایش دهید و فاصله از انکرها را، در صورتی که بیش از حد کم است، زیاد کنید.

4) لب‌ پریدگی

ممکن است بتن نیز، به‌خصوص در عمق‌های کاشت کم، دچار شکست در لبه‌ها شود. مقاومت در این حالت تسلیم با افزایش عمق کاشت یا حجم بتن درگیر (مانند افزایش فاصله بین رول بولت هیلتی) بهبود می‌یابد.

پس از خواندن این مقاله و مقاله مربوط به تسلیم کششی، باید درک بهتری از نحوه تسلیم مهارها داشته باشید. این تسلیم‌ها در اغلب استانداردهای بین‌المللی برای طراحی انکر در شرایط مختلف (استاتیکی، لرزه‌ای، حریق و خستگی) در نظر گرفته می‌شوند که نیاز به کنترل شرایط بار و ترکیب بارها دارد.

شما می‌توانید اطلاعات بیشتر را از طریق دوره آموزشی یا وبینار کسب کنید یا با استفاده از نرم‌افزار طراحی انکر هیلتی با عنوان PROFIS Engineering/Anchor با اطمینان بیشتر طراحی کنید.

اگر سوالی دارید، می‌توانید در اینجا کامنت بگذارید.

021-81721
اتصال انکر پلیت – بخش 1
دسته‌بندی: مقالات

مقالات مرتبط را حتما ببینید

مقالات مرتبط را حتما ببینید

نظر شما برای ما ارزشمند است

0 دیدگاه