آخرین بروز رسانی: 5ام شهریور, 1401
تعداد بازدید: 2,115

اهمیت انتخاب انکر بولت در مناطق زلزله خیز

اهمیت انتخاب انکر بولت در مناطق زلزله خیز:

در دنیا سالانه بلایای طبیعی زیادی رخ می‌دهد که جان مردم را به خطر می‌اندازند، یکی از این بلایای طبیعی مخرب زلزله است. چیزی که باعث خطرناک شدن زلزله می‌شود لزوماً خود آن نیست، بلکه تخریب ساختمان‌ها بر سر انسان است که منجر به آسیب رسانی و بعضاً از دست رفتن جان انسانها می‌شود. به این دلیل مقاوم سازی ساختمان‌ها در برابر می‌تواند تا مقدار زیادی باعث بالا بردن امنیت جانی و مالی شود.

در سالهای گذشته مهندسان دریافتند که با استفاده از برخی مصالح و طراحی مناسب ساختمان می‌توان سازه را تا مقدار زیادی در برابر زلزله ایمن سازی کرد. انکر بولت یکی از این موارد است، هرچند کوچک اما بسیار مهم و تأثیر گذار. از انکربولت برای نصب و استحکام انواع المان های سازه‌ای مهم مانند پله برقی، آسانسور و دیگر المان های غیر سازه‌ای مانند نصب تأسیسات مکانیکی و الکتریکی، نصب تابلوها و علائم، هندریل، و … استفاده می‌شود. انکر بولت‌ها در انواع مختلف و با متریال‌های گوناگون ساخته می‌شوند که پرکاربردترین آن‌ها نوع فلزی آن است.

انکر بولت چیست؟

انکر بولت در واقع نوعی اتصال (Fastener) است که برای چفت و بست کردن و اتصال روی سطوحی مانند بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. انکربولت‌ها اشکال متفاوتی دارند اما نوع معمول انکربولت‌ها از یک پیچ به شکل گوه ساخته شده است که در یک طرف رزوه شده و با مهره و واشر بسته می‌شود.

انواع انکر بولت

  • انکرهای شیمیایی

انکر بولت‌های شیمیایی که به چسب کاشت نیز معروف هستند، با ایجاد چسبندگی بین میلگرد یا راد تمام رزوه با بتن (مصالح پایه)، باعث ایجاد ظرفیت باربری می‌شوند. مزیت استفاده از این نوع انکرها عدم محدودیت استفاده در قطر و عمق کاشت است.

  • انکرهای مکانیکی

در انکربوت های مکانیکی پیچیدگی کمتری وجود دارد. این انکرها توسط کارگاه‌های کوچک نیز قابل تولید هستند. با این وجود متریال مورد استفاده برای تولید این انکرها و هم‌چنین کیفیت تولید آن‌ها نیز بسیار حائز اهمیت است،گفتنیست که برند هیلتی توانسته بهترین نوع انکربولت های مکانیکی را تولید و در اختیار خریداران قرار دهد

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تفاوت انکر های شیمیایی و انکربولت های مکانی به این لینک مراجعه نمایید

خسارات ناشی از زلزله در چه چیزی بیشتر است؟

تخریب بر اثر زلزله

مقاوم سازی سازه در مقابل زلزله ، اهمیت انتخاب انکر بولت در مناطق زلزله خیز

بررسی‌های اخیر نشان دهنده این است که خسارات ناشی از زلزله در اجزای غیر سازه‌ای مانند (دیوار خارجی، تیغه و دیوار داخلی، جان پناه، راه پله، سقف کاذب، نما، تاسیسات مکانیکی و الکتریکی) از اجزای سازه‌ای به مراتب بالاتر بوده، این موضوع اهمیت مهار اجزای غیر سازه‌ای در برابر زلزله را نشان می‌دهد.

دیوار داخلی و خارجی

اتصال دیوار به سازه باید به روشی انجام شود که در برابر خیز تیرهای بالا و زیر دیوار، جابجایی نسبی طبقات و یا عوامل وارد آورنده نیروی خارجی مانند زلزله، باد و … مقاوم بماند و عملکرد آن حفظ شود و از ایجاد ترک شدید جلوگیری نماید.

نمای ساختمان

نماهای آجری و سنگی مهار شده، نماهای سرامیکی خشک، نمای کامپوزیت، نمای شیشه‌ای و نماهای بتنی پیش ساخته جزو نماهای مهار شده حساب می‌شود.

در نمای مهار شده اتصالات باید بارهای ثقلی ناشی از وزن نما به همراه بارهای لرزه‌ای ناشی از شتاب افقی داخل صفحه زلزله را تحمل نماید.

اهمیت انتخاب انکر مناسب در مناطق زلزله خیز

چسب کاشت میلگرد هیلتی

چسب کاشت میلگرد هیلتی برای مقاوم سازی

اهمیت انکرها در مقاوم سازی سازه در برابر زلزله بسیار بالا است یکی از مهم‌ترین امکانات انکربولت در مناطق زلزله خیز باید امکان کاشت آن تا زون لرزه‌ای F باشد. همچنین این انکربولت‌ها باید دارای تاییدیه لرزه‌ای ESR آمریکا باشند.

نتیجه گیری

از آنجایی که خسارات ناشی از زلزله در اجزای غیرسازه‌ای به مراتب بیشتر از اجزای سازه‌ای می‌باشد، استفاده از اجزای غیرسازه‌ای صحیح و مناسب محیط‌های زلزله خیز از جمله انتخاب انکر بولت مناسب در برابر زلزله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
برای خرید و دریافت مشاوره در رابطه با انتخاب بهترین نوع انکر برای مناطق زلزله خیز می توانید با گروه مادوی که نمایندگی معتبر برند هیلتی در ایران هستند ارتباط برقرار کنید

دسته‌بندی: مقالات

مقالات مرتبط را حتما ببینید

مقالات مرتبط را حتما ببینید

نظر شما برای ما ارزشمند است

0 دیدگاه