آخرین بروز رسانی: 6ام شهریور, 1401
تعداد بازدید: 3,619

تأثیر تمیزکاری حفره در کاشت میلگرد

در این مقاله به تأثیر تمیزکاری حفره در کاشت میلگرد میپردازیم.

امروزه با گسترش استفاده از انکرهای شیمیایی یا چسب کاشت میلگرد با هدف مقاوم سازی ساختمان های موجود بیش از پیش نحوه ی استفاده و نصب صحیح میلگرد توسط این مواد شیمیایی احساس می شود. در این بین یکی از موارد مهم که گاهاً در هنگام کاشت میلگرد توسط تیم اجرایی فراموش می شود تمیز کاری حفره ی ایجاد شده است. در این نوشته به بررسی اثرات عدم تمیزکاری بر روی کاهش چسبندگی چسب کاشت میلگرد به بتن جداره و به تبع آن کاهش میزان مقاومت بر اساس آزمایشات انجام شده بر روی انکرهای شیمیایی هیلتی می پردازیم.

شرکت هیلتی سال های سال است که در این زمینه به عنوان یک شرکت پیشرو تلاش فراوانی کرده است تا جدیدترین تکنولوژی ها در اختیار جامعه مهندسین صنعت ساختمان قرار دهد. در همین راستا شرکت مادوی نیز از سال ۱۳۵۸ نمایندگی انحصاری فروش و خدمات پس از فروش هیلتی در ایران را به عهده دارد.

میزان چسبندگی بین چسب و بتن جداره سوراخ به صورت مستقیم متأثر از شرایط تمیزکاری حفره در هنگام تزریق انکر شیمیایی و یا چسب کاشت میلگرد است. ممکن است در هنگام تزریق انکر شیمیایی و یا چسب کاشت آرماتور جداره ی حفره کاملا خشک، مرطوب و یا بخشی از آن و یا کل آن حالت مغروق در آب داشته باشد.

نکته: در زمان هایی که کاشت میلگرد و استفاده از انکر شیمیایی در محیط کاملا مرطوب و یا زیرآب انجام می شود، می بایست صلاحیت استفاده از انکر شیمیایی و یا چسب کاشت آرماتور در چنین شرایطی کنترل شود. به علاوه استفاده از انواع روش های سوراخکاری از جمله استفاده از مته های مغزه گیری یا کرگیری نیز می بایست توسط مدارک مربوط مورد تأیید باشد. پس لزوماً نمی توان از هر نوع انکر شیمیایی و یا چسب کاشت آرماتور در شرایط مختلف مثل حالت مرطوب و مستغرق و یا استفاده از مته های کرگیر برای سوراخکاری استفاده کرد.

تمیزکاری حفره در کاشت میلگرد می تواند با استفاده از آب انجام شود. در خیلی از موارد اکیپ اجرایی ترجیح می دهند به منظور شستن خاک های به جامانده از سوراخکاری از روش شستن حفره استفاده کنند اما مهمترین مساله این است در صورت استفاده از این روش می بایست حتماً تمامی گل و لای ایجاد شده ناشی ار شستن توسط فشار باد از حفره خارج شود. این مساله به خصوص در مواردی که نصب و سوراخکاری بر روی زمین می باشد مقداری مشکل است.

این که برای تمیزکاری حفره در کاشت میلگرد از چه روشی استفاده شود تفاوتی ایجاد نمی کند اما در برخی موارد هر کدام از روش ها مزایا و معایبی دارند.

در تصویر زیر انواع روش های تمیزکاری را به صورت مرحله به مرحله برای نصب میلگرد توسط انکر شیمیایی HIT-HY۲۰۰ هیلتی را می توانید مشاهده کنید.

اولین مرحله در نصب انکرهای شیمیایی استفاده از وسایل ایمنی مانند عینک، دستکش و لباس کار مناسب است.

استفاده از وسایل ایمنی برای نصب انکرهای شیمیایی

هر کدام از این اقلام به دلیل خاصی می بایست استفاده شود:

عینک و دستکش ایمنی: استفاده از چسب کاشت آرماتور به عنوان یک ماده شیمیایی به خصوص در هنگام نصب ممکن است هم با پاشش و یا تماس این ماده شیمیایی بر روی پوست و یا چشم اپراتور شود که این مساله در برخی موارد ممکن است به آسیب های جدی به چشم و یا حتی مرگ اپراتور ختم شود. پس در هنگام کار با این مواد شیمیایی موارد ایمنی را حتما رعایت نمایید.

در مرحله ی بعد می بایست سوراخکاری توسط مته با سایز استاندارد و بر اساس عمق کاشت مورد نظر انجام شود. استفاده از مته ی با سایز استاندارد در مراحل بعد علاوه بر سهولت نصب می تواند از مشکلات بعدی مانند نصب نادرست انکرها و یا سوراخکاری با سایز مته بزرگتر جلوگیری کند. مرجع اصلی سایز مته برای سوراخکاری دفترچه راهنمای انکر شیمیایی می باشد که در بسته بندی هر انکر شیمیایی وجود دارد.

اهمیت تمیزکاری سوراخ برای کاشت میلگرد توسط چسب کاشت هیلتی

روش اول : تمیزکاری به روش دستی

  • این روش تنها برای میلگردهای با سایز کمتر از ۲۰ و برای عمق کاشت های کمتر از ۱۰ برابر قطر میلگرد مورد استفاده قرار می گیرد. این روش که اصطلاحاً روش ۴x۴x۴ نام دارد با ۴ بار تمیزکاری توسط پمپ دستی از انتهای حفره ی ایجاد شده تا ابتدای آن آغاز می شود. در این مرحله می بایست دقت شود که تمامی گرد و خاک داخل حفره تا حد امکان تخلیه شود.
  • در مرحله ی بعد می بایست توسط یک فرچه سیمی هم سایز با سایز مته سوراخکاری تمامی گردو غبار چسبیده به جداره سوراخ کاملا توسط فرچه از جداره جدا شود. این کار می بایست ۴ مرتبه از انتها به ابتدای حفره تکرار شود.
  • در مرحله بعد می بایست با استفاده از پمپ دستی تمامی گرد و غبارهای جدا شده از جداره توسط فرچه سیمی، به صورت کامل از حفره خارج شود. این کار می بایست از انتها به ابتدای حفره ۴ مرتبه تکرار شود.

روش دوم: استفاده از پمپ باد

  • از این روش برای کاشت تمامی میلگردها تا عمق کاشت کمتر از ۲۰ برابر قطر میلگرد می تواند مورد استفاده قرار گیرد. این روش که اصطلاحاً ۲x۲x۲ نامیده می شود با ۲ بار تمیزکاری توسط پمپ باد با فشار ۶ بار از انتها به ابتدای حفره آغاز می شود.
  • در مرحله ی بعد می بایست توسط یک فرچه سیمی هم سایز با سایز مته سوراخکاری تمامی گردو غبار چسبیده به جداره سوراخ کاملا توسط فرچه از جداره جدا شود. این کار می بایست ۲ مرتبه از انتها به ابتدای حفره تکرار شود.
  • در مرحله ی نهایی می بایست با استفاده از پمپ باد با فشار ۶ بار تمامی گرد و غبارهای جدا شده از جداره توسط فرچه سیمی، به صورت کامل از حفره خارج شود. این کار می بایست از انتها به ابتدای حفره ۲ مرتبه تکرار شود.

در تصاویر زیر می توان فرچه های استاندارد جهت تمیز نمودن حفره های ایجاد شده را ملاحظه کنید.

فرچه هیلتیفرچه هیلتی

نکته ی اصلی در این رابطه به انجام رساندن تمامی مراحل بالا به ترتیب و به صورت کامل توسط اپراتور کاشت می باشد. در صورتی که این مراحل به درستی انجام نشود بر روی میزان چسبندگی انکر شیمیایی به جداره ی بتن تأثیر خواهد گذاشت. حال اینکه عدم تمیزکاری صحیح تا چه میزان می تواند بر روی چسبندگی انکر شیمیایی و بتن تأثیر بگذارد را می توان بر اساس آزمایش های انجام شده توسط هیلتی برآورد کرد. تصویر زیر نشان می دهد چنان چه تمیزکاری در هنگام نصب میلگرد به درستی انجام نشود و یا کمتر از مقدار خواسته شده انجام شود چه مقدار بر کاهش میزان چسبندگی انکر شیمیایی تأثیر گذار است.

چنان چه فرایند تمیزکاری در هنگام کاشت آرماتور به درستی انجام نشود، میزان چسبندگی انکر شیمیایی یا چسب کاشت آرماتور به جداره ی بتن می تواند تا ۶۰ درصد کاهش پیدا کند.

نتیجه گیری:

یکی از مهمترین بخش های کاشت آرماتور توسط انکر شیمیایی انجام صحیح تمیزکاری حفره ی ایجاد شده بر اساس دستورالعمل نصب انکرهای شیمیایی مانند انکر شیمیایی HIT-HY۲۰۰ هیلتی است. در این میان عدم توجه به بخش تمیزکاری می تواند باعث کاهش چشمگیر میزان چسبندگی انکر شیمیایی به بتن جداره شود. این مساله گاهاً می تواند تا ۶۰ درصد باعث کاهش چسبندگی انکر شیمیایی به جداره ی بتن اطراف شود. برای جلوگیری از این مشکل علاوه بر دقت در زمان اجرا و کاشت میلگرد می بایست نحوه ی نصب صحیح و کاشت میلگرد به درستی به اپراتور آموزش داده شود. همچنین می توان برای جلوگیری از خطای احتمالی اپراتور مراحل نصب صحیح را در نقشه ها و توضیحات فنی مربوط به کاشت میلگرد اضافه کرد. همچنین می توان از روش های نوین و پیشرفته ی هیلتی از جمله استفاده از مته های توخالی به همراه جاروبرقی استفاده کرد.

با تشکر از همراهی شما کاربران گرامی، امیدواریم اطلاعات موجود در این مقاله برایتان مفید واقع شود.

دسته‌بندی: مقالات

مقالات مرتبط را حتما ببینید

مقالات مرتبط را حتما ببینید

نظر شما برای ما ارزشمند است

4 دیدگاه

  1. قلی نژاد 27 شهریور, 1401 در 4:07 ب.ظ - پاسخ

    مطلب خلاصه شده در عین حال موثر و مفید

  2. ارمان سعادت 1 آذر, 1400 در 11:00 ب.ظ - پاسخ

    در مورد كاتينگ هاي سوراخكاري چوب اچ واي دويست ضد غبار نياز ب تميزكاري نداره و reها ضد آب

  3. فاطمي 6 مهر, 1400 در 2:35 ب.ظ - پاسخ

    اصلا نمي دونستم اينقدر ميتونه تاثير بذاره.

    • admin 6 مهر, 1400 در 5:02 ب.ظ - پاسخ

      مفتخریم برایتان مفید واقع شد.